Samir Kassir eyes

THE COUP AND
THE ZOOM CALL

ANATOMY OF A NARRATIVE
ESCALATION IN LEBANON'S
MEDIA ECOSYSTEM

April 2026

Author
Ralph Baydoun




TABLE OF CONTENTS

EXECUTIVE SUMMARY

INTRODUCTION
Methodological Note

CONFIRMED CHRONOLOGY OF EVENTS

THE NARRATIVE UNFOLDING
The First Mover
The Coup Narrative
The Zoom Call Narrative

AMPLIFICATION ACROSS NETWORKS
The Authority Voices
The Transnational Network
The Phantom Source
Merger, Normalization, and Recirculation

KEY FINDINGS

(o) (o)) TS

- =k
w O ™

15
16
18
20

25



EXECUTIVE SUMMARY

This report examines how two unverified narratives emerged and spread in the aftermath of Israel’s
April 8, 2026 airstrikes on Lebanon, known as “Operation Eternal Darkness.” The first claimed that
Hezbollah officials had been tracked through a Zoom meeting and targeted via their IP addresses.
The second claimed that the strikes had pre-empted an imminent Hezbollah coup attempt against
the Lebanese government. Drawing on 52 documented instances across social media, WhatsApp,
broadcast media, official statements, and secondary commentary, the research reconstructs how
these two narratives appeared separately, reinforced one another, and eventually merged into a

single explanatory story.

The analysis finds that both narratives originated in weakly sourced or anonymous material, then
acquired credibility through repeated amplification by partisan commentators, political figures,
media outlets, and regional broadcasters. Unsupported attributions to “Israeli Channel 24, later
reinforced by confusion between ME24 and i24NEWS, further strengthened the appearance of
external confirmation. Over time, the narratives moved from rumor and insinuation into television

coverage, English-language commentary, pan-Arab broadcast, and opinion journalism.

The report does not seek to determine the factual truth of the underlying allegations. Its focus is on
narrative propagation: how unsupported claims gained traction, how verification failures enabled
their spread, and how the Lebanese and regional media ecosystem handled high-stakes information
during a moment of acute crisis. Its centfral conclusion is that, in the absence of strong verification
practices, politically consequential narratives of unclear origin were able to circulate across platforms
and audiences with limited critical thinking and increasing legitimacy.



INTRODUCTION

On April 8, 2026, at 2:15 PM, Israel launched what it called “Operation Eternal Darkness,” a wave of
approximately 100 near-simultaneous airstrikes across Lebanon in less than ten minutes, targeting
what it said was “Hezbollah infrastructure” The operation took place shortly after a U.S.-Iran
ceasefire announcement. The scale of the casualties and the geography of the strikes quickly raised
broader questions about the nature of the operation and its human cost. It was one of the deadliest
single days in Lebanon in the current phase of the war, and among the most violent episodes Beirut

had experienced since the 1982 Israeli invasion. The Israeli army said the operation was intelligence-

based and had been planned over several weeks.

Shortly after the strike, two narratives began circulating on social media before moving into local
and international media coverage. The first framed the attack as analogous to the September 17,
2024 pager operation, claiming that an intelligence breach had occurred through a Hezbollah
Zoom meeting. The second claimed that Israel had pre-empted an imminent Hezbollah plan to
seize the Lebanese government and key state institutions, evoking comparisons to Hezbollah’s May
7, 2008 Beirut and Mount Lebanon military operation. The two narratives emerged separately, then
gradually merged into a single explanatory story that moved from fringe circulation intfo broader

public discourse.

METHODOLOGICAL NOTE

This brief is based on open-source narrative tracking conducted across the period from April 8, 2026,
at approximately 2:15 PM to April 13, 2026, at 12:37 PM. It reconstructs the emergence, circulation,
merger, and normalization of two unverified narratives following Operation Eternal Darkness: first,
that Israeliintelligence intercepted a Hezbollah Zoom meeting and tracked participants’ IP addresses
before striking; second, that the strikes pre-empted an imminent Hezbollah coup attempt against the
Lebanese government and key state institutions.

The analysis relies on a chronological evidence chain of 52 documented instances drawn from publicly
accessible and privately circulated material that later entered public discussion. These include social
media posts, WhatsApp voice notes and documents shared into broader circulation, media articles,
television segments, mobile alerts, official statements, and selected secondary commentary that
played a demonstrable role in amplifying, reframing, or legitimizing the narratives under review.

The aim is not to establish the factual truth of the underlying allegations, but to examine how they


https://archive.is/sSwwD

THE COUP AND THE ZOOM CALL 5
I

were introduced, how they acquired apparent credibility, and how verification failures shaped their

movement across platforms, languages, and audiences.

Where possible, the research distinguishes between confirmed events, attributed claims, observable
amplification patterns, and analytical inference. It does not claim to prove formal coordination where
the evidence does not support that conclusion. Rather, it documents the visible sequence through
which unsupported claims moved from anonymous or weakly sourced origins into wider political,
media, and policy circulation. The findings should therefore be read as an analysis of narrative

propagation and ecosystem vulnerability, not as a criminal or intelligence attribution exercise.



CONFIRMED CHRONOLOGY
OF EVENTS

On April 8, 2026, at approximately 2:15 PM, Israel launched what it called “Operation Eternal
Darkness,” a wave of airstrikes and artillery fire across Lebanon without prior warning. According to

Israeli Defense Minister Israel Katz, the operation involved around 100 targets struck within roughly

ten minutes, using about 50 fighter jets and approximately 160 munitions, and was presented as
targeting Hezbollah infrastructure. Katz also described the operation as Hezbollah’s heaviest
blow since the 2024 pager attack, one of the earliest documented instances in which that analogy

appeared in post-strike framing.

Reporting by Al Jazeera, Reuters, and MTV Lebanon confirms the scale and simultaneity of the strikes.

The attacks hit multiple densely populated areas, including Beirut’s southern suburbs, parts of central
Beirut, Sidon, Tyre, and the Bekaa Valley, overwhelming hospitals and causing large-scale destruction

to civilian infrastructure.

By April 13, death toll estimates, reported by Al Jazeera, had exceeded 357, with many more wounded,

making the operation one of the deadliest single days in Lebanon since the current phase of the war began.
On the same day, the Israeli army’s official account framed the strikes as a major blow to Hezbollah'’s

military capabilities and claimed that more than 250 Hezbollah operatives had been killed. Measured

against the official Lebanese Health Ministry toll of 357, that figure would imply that a substantial share

of those killed, more than 100, were civilians, even on the basis of Israel’s own public accounting.

Figure 1. Israeli reporting on the operation’s death toll

=  THETIMESOFISRAEL ©

@ LIVE UPDATE — FROM THE LIVEBLOG OF MONDAY,
APRIL 13, 2026

IDF assesses over 250
Hezbollah operatives were
killed in last week’s deadly
strikes across Lebanon

Israel Defanse Forces &

INATED: 250+ Hezbollah -ommanders w:
irut, t rm Lebanon, du

sk commanders wha wars sliminated
during the largett cordinated strike in Labanon during Operation Rearing Lion

By EMANUEL FABIAN ~ | FOLLOW
13 Apr 2026, 4:41 pm



https://archive.is/sSwwD
https://archive.is/8FidK
https://archive.is/8FidK
https://archive.is/oEw2r
https://archive.is/oEw2r
https://archive.is/OfgRR
https://archive.is/OfgRR
https://archive.is/wPO7O
https://archive.is/eghc0
https://archive.is/B3tI8#selection-577.0-577.278

THE COUP AND THE ZOOM CALL 7
I

Israeli officials presented Operation Eternal Darkness as a carefully planned and intelligence-driven
operation. About 30 minutes after the strikes began, the Israeli army international spokesperson
Lieutenant Colonel Nadav Shoshani wrote on X that the operation was “based on precise intelligence”

and had been “planned meticulously over weeks.”

Figure 2. Israeli army’s framing of the operation

w3

LTC Nadav Shoshani & &)

A short while ago, the IDF completed a wide-scale wave of strikes
targeting Hezbollah command centers and military sites in Beirut, Beqaa,
and southern Lebanon. Strikes were based on precise IDF intelligence
and were planned meticulously over weeks.

Lebanese state officials, including the presidency and the Grand Serail, as well as the United Nations,
condemned the strikes. Prime Minister Nawaf Salam declared Thursday, April 9, a national day of
mourning while his cabinet ordered reinforced state security measures in Beirut and banned the

carrying of non-state weapons in the capital.

On April 12, former Israeli Prime Minister Ehud Barak criticized the operation in an interview with
Britain’s Channel 4, describing it as “very disgusting” and saying it was “not something that we can be
proud of” He questioned the strategic rationale behind the strikes, asking what long-term objective
could justify such devastation and loss of civilian life, while also maintaining that Hezbollah'’s rocket
arsenal remained a serious threat to be addressed. His remarks were notable as one of the few

instances of senior Israeli political figures publicly questioning the conduct of the operation.

On April 15, Lebanon’s Foreign Ministry said in a statement that, “based on Cabinet Decision No. 14
dated April 9, 2026, it had requested that “Lebanon’s Permanent Representative to the United Nations
submit an urgent complaint to the UN Security Council and the Secretary-General in response to the
April 8 airstrikes, particularly those targeting the capital, Beirut” The Ministry added that it had also
requested that the complaint be circulated as an official document of both the General Assembly

and the Security Council.


https://x.com/LBpresidency/status/2041866368627216571
https://archive.is/tpCkb
https://archive.is/UA9vG
https://www.instagram.com/reel/DW_rJQ8DL04/?igsh=ZHg0aXpwa29uZDJ0
https://archive.is/wUVKc

THE NARRATIVE UNFOLDING

THE FIRST MOVER

Before tracing the timeling, it is necessary to examine the actor who first seeded both narratives and

the degree of scrutiny his claims received in real time.

Sufian al-Samarrai presents himself as an Iraqgi journalist and Chairman of The Baghdad Post, an

English-language news outlet he says he has led since August 2016. His LinkedIn biography describes

him as an experienced television anchor and lists prior roles with Orient TV in Detroit (2006-2007),
Radio Network NAWA in London (2005-2006), and the Arabic News Network in London (2009-2012).
It also lists studies at Baghdad University and Al-Turath University, while his publicly stated location
varies between Baghdad and the United Kingdom depending on the platform.

Open-source checks, however, leave important parts of that profile unverified. The Baghdad Post

website is currently inaccessible. Its X account has been inactive since 2021.

Figure 3. A dormant X account

Stay homes '

until the end of all virnses

P

The Baghdad Post

Breaking news, top stories and reports from Iraq and around the world. Against
terrorism and radicalism. Chairman:

5,219

Posts v

The Baghdad Post
The Region's security forces arrested an Arab national over
smuggling oil in province, an official has confirmed.

The Baghdad Post
- li rapid response forces arrested five women suspected of

membership in the ISIS, a statement said.

The Baghdad Post
- executed an ethnic Baluch militant convicted of killing Revolutionary


https://x.com/SufianSamarrai
https://www.whois.com/whois/thebaghdadpost.com
https://www.linkedin.com/in/sufian-samarrai-83834349/
https://archive.vn/FRxbl

THE COUP AND THE ZOOM CALL 9
I

The Baghdad Post Telegram link, listed in Sufian al-Samarrai’s biography, is broken. Open-source
review has not identified verified employees, staff journalists, or editorial bylines for The Baghdad
Post beyond al-Samarrai himself. Public business-directory data, such as Zoominfo, also attributes
to the outlet a scale of staffing (employing 250-499 people) and revenue ($10-25 million) that is
difficult to reconcile with its current digital footprint. The outlet’'s Facebook page adds a further
irregularity: its last post, dated December 2, 2020, contains an anonymous attack and accusations of
collusion with Israel of a media figure whom a commenter identifies as Sufian al-Samarrai. Whether
this reflects a hack, an internal dispute, or some other explanation cannot be determined from open
sources. What can be said is that the institutional record behind the identity that Sufian al-Samarrai
presents is marred with substantial grey zones. For example, his claimed tenure at the Arabic News
Network leaves no retrievable footprint: no archived broadcast segments, no staff listings, no

contfemporaneous references in any publicly available record.

The same applies to some of the institutions associated with him. A May 2024 interview by the
Jerusalem Center for Security and Foreign Affairs (JCFA) identified him as chairman of both The
Baghdad Post and the New Iraqg Centre. Yet the latter appears to have little or no independent open-
source footprint: no identifiable website, no clearly verifiable institutional record, and no obvious

evidence of independent activity.

What is more readily traceable than Sufian al-Samarrai’s professional background is the network
through which he acquired visibility. His interviews, citations, or amplification appear repeatedly
within a relatively consistent cluster of outlets and organizations broadly aligned around pro-Israel,

anti-lran, and anti-Qatar positions. That network includes:

B |CFA, an lIsraeli conservative think tank whose stated mission includes producing Arabic-
language content to “send messages in Arabic on social media to present what Israel is, what
radical Islam is” and to “positively influence” Arab public opinion toward Israel;

MEMRI, the Israeli-American media monitoring organization;

The Jerusalem Post, which cited him in three separate articles;

Defend]erusalem, a legal activism initiative to support Israel;

Aurora Israel, an Israeli Spanish-language outlet.

He was also cited in Haaretz, whose left-liberal editorial line sits outside the pro-Israel advocacy
ecosystem that built his profile, in relation to a separate viral video of the Israeli army Arabic
spokesman Avichai Adraee.

The Zawia3 media monitoring finding identified Sufian al-Samarrai as a key active node in the
coordinated hashtag campaign #QatarExpelsHamas and the use of Al-generated imagery within
that anti-Qatar, anti-Iran influence effort. Moreover, his posting behavior on X is consistent with
a human operator: multiple posts daily, real-time engagement, original Arabic prose of varying

register, no signs of automation, no crypto promotion, no phishing.


https://m.thebaghdadpost.com/
https://archive.is/54nfo
https://www.facebook.com/share/p/188LxkoARE/?mibextid=WC7FNe
https://archive.is/QG5z5
https://jcfa.org/
https://archive.is/bYiBm
https://archive.is/wbLOU
https://archive.is/DM7X7
https://archive.is/mu5Ej
https://archive.is/XFd7u
https://www.aurora-israel.co.il/en/Arab-journalists-harshly-criticize-Al-Jazeera-for-adopting-Hamas's-narrative-and-justifying-the-executions-of-Gazans/
https://archive.is/5shct
https://archive.is/mQZ60
https://archive.is/mQZ60

THE COUP AND THE ZOOM CALL 10
I

These media appearances are not intended to discredit him. Nevertheless, they show that much
of his public visibility appears to have been built through repeated citation within a relatively
closed ecosystem rather than through broad-based verification by neutral regional outlets, major
international wires, or newspapers of record. Those findings do not establish control, sponsorship, or
direction in relation to his April 8 posts. It does, however, place him within a documented context of

coordinated online narrative activity.

On April 8, Lebanese and regional media ecosystems treated claims originating from al-Samarrai
with far more credibility than his verifiable profile warranted. That failure matters because his posts
helped seed the two narratives that would go on to shape public understanding of the deadliest day
in Lebanon in the current phase of the war. The central issue, therefore, is not whether every aspect
of his identity can be resolved conclusively from open sources. It is that an unverified or insufficiently
verified actor was able to influence the explanatory frame through which hundreds of deaths were

interpreted in real fime.

THE COUP NARRATIVE

The first strike hit at approximately 2:15 PM. The first detected narrative intervention arrived at 4:03 PM.

The strikes were still ongoing when explanatory narratives began to fill the information space. This was
the most consequential phase of the cycle: a population in shock, social media saturated with graphic
footage from some of Beirut's busiest intersections, and a near-total absence of verified official
information. Lebanese security institutions had not yet spoken in any meaningful detail. The Israeli
army had not yet issued a full public account either. Hospitals were overwhelmed. In that vacuum,

early explanatory claims had a strong chance of shaping how the event would be understood.

At 4:03 PM, approximately one hour and forty-eight minutes after the first strikes, Sufian al-Samarrai
posted what would become the first major framing intervention. He described the operation as
an intelligence penetration of extraordinary scale, greater than the 2024 pager aftack and even
more significant than the killings of Khamenei and Nasrallah. His post did not yet mention a coup. It
established that Israel had reached Hezbollah positions simultaneously through a level of intelligence

superiority not yet explained. By April 13, the post had reached approximately 39,000 views.


https://x.com/SufianSamarrai/status/2041864469320552477

THE COUP AND THE ZOOM CALL 1
I

Figure 4. The first framing post

1) o0 o

s 1 3 el gl e O ) R Y e i

Coa ey il iy ]y g S 0 Gl el gl JER

,J,-_.l....a.'.l I LR T 4 e _,...nd.u' e e el ks ol g8 51 SN

Aol Jnas 01 3 1 g 5 At D)

At 4:23 PM, the coup claim appeared. Four minutes later, the post was edited to add the Grand Serail
and the notion of “zero hour.” By April 13, it had reached roughly 345,000 views.

Figure 5. First version of the coup post

Version history

|[_. ol el tiie @ @SufianSamarrai - Apr 8

e ¢ hanl] 46 333 9a01 e Lagaa fallAiall iamy 5 ol g all o

ihi 700




THE COUP AND THE ZOOM CALL 12
I

Figure 6. Second version of the coup post

Latest post

FR) Aot i @
e e Manll 4335 pall y A Al e Logma Cppillaiall | cmms g al g i o o AR b 1 i
) padl e 0 Al 30l e Sl

Sy uin Al e jall ALl T3 pual) W gl U1 edall el Juany o S o YOG
la s e 8 dp™aY) dgla ,y1 LAl

At 4:46 PM, Sufian al-Samarrai shared footage of rescue workers pulling civilians from rubble and
used it to reinforce the same narrative, claiming that Hezbollah coup cells had been sheltering
among civilians while awaiting the moment to move against the government and the Grand Serail

following Iran’s defeat.

At 6:06 PM, al-Samarrai shared a post by @mirsadeye, an account operating within the same anti-

Iran, anti-Hezbollah online ecosystem.

That post transformed the earlier claims into a more elaborate political narrative. It named Naim
Qassem and Nabih Berri as figures behind the alleged coup, implicated the Free Patriotic Movement
(FPM), and presented the strikes as a precise pre-emptive response to an imminent threat. The
claim now had named actors, a strategic rationale based on Hezbollah wanting to negotiate as
a governing power rather than a militia, and a broader political frame. It was presented in the
language of analysis rather than rumor. By April 13, the post had reached approximately 264,000
views, 26 times Mirsadeye’s average per-post performance of approximately 10,000 views on an
account with 29,000 followers and typical engagement of 50 to 300 likes. The extent of its wider
circulation cannot be fully reconstructed from the open-source record, but its reach clearly extended

well beyond the account’s normal audience.

It was into this environment, already shaped by the coup narrative, that the second story began to

emerge.


https://x.com/mirsadeye/status/2041895442233909737

THE COUP AND THE ZOOM CALL 13
I

THE ZOOM CALL NARRATIVE

At approximately 5:59 PM an anonymous WhatsApp voice note was already circulating on Lebanese

messaging networks claiming that Hezbollah officials had been holding a Zoom meeting, that
Israel had tracked their IP addresses across more than one hundred locations, and that the strikes
followed within minutes. No speaker was identified and no source was given. The claim entered the

information environment as a forwarded audio message of unknown origin.

Translation of the voice note’s transcript: “These strikes... they were doing, according to information
that reached me, they were doing a Zoom meeting, doing a Zoom meeting to decide what to do,
how to move, how to do this and that... all responsible people, they struck them in all the areas where

they were doing the Zoom meeting... on the signal, on the IP address.”

The significance of the voice note lies not only in its technical claim, but in the way it interacted with
the narrative environment that had already begun to form. By that point, the coup narrative had
already introduced the idea that Hezbollah had been preparing a major move against the Lebanese
state. The Zoom voice note supplied an apparent mechanism: Israel had discovered the plan by
intercepting or tracking the meeting through digital means. The two narratives were separate in
origin, but mutually reinforcing in effect. The coup story provided motive and the Zoom story provided
method. Together, they made the broader account appear more complete and more coherent than

either claim did on its own.

It is worth notfing that the Zoom note appeared roughly 96 minutes after Sufian al-Samarrai’s coup
claim. Whether this reflected coordination, organic convergence, or the rapid construction of a
complementary explanation within an already active rumor environment cannot be established from
the open-source record. What can be established is the functional relationship between the two

claims: each made the other more plausible within the logic of the emerging narrative.
At 6:18 PM, Georges Hayek, a member of the Lebanese Forces executive council and president of its
cultural department, circulated the same claim publicly. His post marked an important step in moving

the Zoom meeting narrative from private messaging chains into more visible political circulation.

Figure 7. The Zoom narrative entering the Lebanese partisan arena

’h Georges E. Hayek &
13



https://drive.google.com/file/d/1EcUPMI9GvsSpw-vQs-DOq6C5RCk1LKhP/view?usp=share_link

THE COUP AND THE ZOOM CALL 14
I

At 7:15 PM, Lebanon Files published a brief item stating that information was “circulating on social
media” about a Zoom intercept. That formulation was accurate in one limited sense: the claim was
indeed circulating online. But by naming it and publishing it, Lebanon Files, an established media
outlet, turned an anonymous WhatsApp voice note of unknown origin into a reportable media item.
At the same time, Lebanon Files publisher, Rabih El Haber, was discussing the same claim live on
Al Jadeed, introducing it to a national television audience. The clip was then shared again on social
media, giving the narrative an additional layer of circulation.

Figure 8. The Zoom claim on Lebanon Files

Jilwg pc oy Jglaill @iy Glaglsa :jhila ggilid
ujd go gilgduo Gdraiwl Jriljw] gl 2167 Jnlgill
JIb go @gj auidi pc Glelaizl ggadsy Igils alll
dln| Lal 2l Lo IP address wnigyisiVl jayll @as\a
.ahai aio go Jisl gua déay Whall

118 - 008 lasgi B slmgbh

g PleANON:E:

During the segment, the Al Jadeed anchor raised the most important objection to the claim: whether
Hezbollah, after the 2024 pager attack, would still be relying on vulnerable phone and internet-
based communications. Rabih El Haber did not answer the question directly. Instead, he replied: “/
don’t know, but itis said that the locations of these |Ps were targeted.” When the anchor pressed again
(“Is this information, Mr. Rabih?"), he acknowledged the uncertainty more clearly: “This message has
been circulating like this; as for its accuracy, nobody knows.”

That caveat mattered, but it came after the claim had already been introduced on air and framed
as something serious enough to discuss nationally. In effect, the anonymous voice note had acquired
its first institutional relay: it now existed both as a published website item and as the subject of a
live television segment. The central verification question had been raised but was deflected and left

unanswered on air.


https://www.lebanonfiles.com/2026/articles/%d8%a3%d8%ae%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%a9/%d9%84%d9%8a%d8%a8%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%a7%d9%8a%d9%84%d8%b2-%d9%85%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d9%8a%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%84-%d8%a8%d9%87%d8%a7/

AMPLIFICATION ACROSS
NETWORKS

By 7:15 PM both narratives were in circulation and entered parallel amplification cycles. This phase is
best understood through two overlapping channels: first, amplification by established Lebanese voices
with domestic visibility, political relevance, or professional media standing; second, amplification by

a transnational network of partisan accounts operating across multiple countries and languages.

Figure 9. Avatar accounts circulating the double narrative

@ DANA E=z=

by ol

Ll pos JMizl dlglxeog duliddl dogSall Ll cllas]l d535pallg

il o)l @ )l Vo) ool yalall Sileb b oz ol 518 galay, U1 LYV
siall del Jib byl jEe b auMal ayla, VUl Ll JS cy por il dxcyall

123K

THE AUTHORITY VOICES

On the coup track, Jean Riachi - a Lebanese banker, verified commentator, known for opposing
both his fellow bankers and Hezbollah - posted in Arabic at 7:26 PM, and his post later reached
approximately 60,000 views by April 13. Although he provided a caveat at the beginning of his tweet
(“Information still needs confirmation”), citing “some sources,” he built a broader political interpretation
around it, suggesting that Israeli strikes had likely killed figures involved in the alleged plot and that
Prime Minister Nawaf Salam now stood as “one of the last barriers within state institutions” against
the coup plotters and Lebanon’s “deep state.” Later that evening, in a reply beneath the Mirsadeye
post, he introduced an important qualification: “if the rumors of a coup are true, its disruption by the
Israeli killings appears to be purely coincidental. | doubt they had any real concern for the fate of
Nawaf Salam’s government.” That caution mattered, but it appeared in a low-visibility reply, reaching

only 88 views, while the earlier and more assertive post continued circulating on its own.


https://drive.google.com/file/d/1SXXOn0lgGTAkAvSz9f7CRGSCN1bHlKgu/view?usp=sharing

THE COUP AND THE ZOOM CALL 16
I

Figure 10. Visibility comparison of Jean Riachi’s posts

T Jean Riachi @
{

This information still needs confirmation, but according to some
sources, Nawaf Salam and his government survived a coup attempt
attributed to Hezbollah.

It may just be a coincidence, but despite the tragic and unacceptable
human cost to innocent civilians, it appears that the Israeli strikes
effectively prevented this scenario from unfolding. The assassination
targets remain unknown, but it is likely that some of the leaders involved
in this attempt were among them.

In this context, Nawaf Salam emerges today as one of the last barriers
within the state’s institutions, alongside a number of ministers, in
g the coup plotters and what can be described as the "deep
vhich would likely have accepted the outcomes of such a coup
without hesitation.

? Jean Riachi @
(

e

In my view, if the rumors of a coup are true, its disruption by the Israeli
| doubt there had any real
ermment.

At 9:11 PM, Member of Parliament (MP) for Beirut Fouad Makhzoumi addressed the matter publicly,
saying he had heard threats about toppling the government and he expressed his opposition to any
return to the language or logic of May 7 (2008). He did not explicitly endorse the coup claim. But his
intervention is still significant, because it shows that the narrative had moved far enough into political

discourse that senior Lebanese figures were responding tfo it in public.

At 11:06 PM, Tom Harb, a Lebanese-American commentator and co-chair of a Republican Party-
aligned political organization, added a further layer of apparent credibility by claiming that warnings
of a coup had been circulating within Lebanese official circles, including the Baabda presidential
palace, for about a week. That detail was important because it implied prior institutional awareness,
and therefore gave the broader narrative the appearance of retrospective confirmation. No
independent verification of the Baabda claim appears in subsequent reporting. Even so, it circulated
with little visible friction, helped by its association with an established public figure and by attribution

to “Israeli Channel 24, a source that is unsupported by any verifiable report.

THE TRANSNATIONAL NETWORK

Running in parallel to the authority relay was a looser but still consequential amplification network
that carried both narratives across languages and into international audiences. The accounts
included Lebanese anti-Hezbollah voices, members of the Iranian opposition diaspora, American-

Israeli activists, and UK-based pro-Israel news-style accounts. They do not appear, from the open-


https://x.com/fmakhzoumi/status/2041941988740583861?s=20
https://x.com/HarbTom/status/2041969162231161098

THE COUP AND THE ZOOM CALL 17
I

source record, to be linked by any visible formal coordination structure. They are identifiable accounts
with consistent posting histories and clear ideological positions. What they appear to share is not an
observable command structure, but a common political orientation: strongly anti-Hezbollah, anti-
Iran, and supportive of Israeli military action against the “Axis of Resistance.” On April 8, that shared
political orientation produced a similar pattern of behavior, characterized by the rapid, cross-lingual
amplification of two unverified narratives that reinforced a coherent geopolitical interpretation of
the strikes.

Within this network, several posts played distinct roles in the narrative’s expansion.

B At 7:43 PM, the account @aghaK77 produced the first documented post explicitly merging the
coup and Zoom narratives.

B At 8:14 PM, the avatar account Ziad Bou Semaan introduced the “Channel 24" attribution that
would later become central to the apparent sourcing of the coup claim.

B At 912 PM, UK Report framed the Zoom narrative as “BREAKING” and attributed it to “pro-
Hezbollah forums,” presenting a claim circulating in pro-Israeli networks as though it had
emerged from Hezbollah-aligned spaces.

B At 9:25 PM, France-based Lebanese analyst Maya Khadra carried the “Channel 24” attribution

into French.

B At 9:47 PM, Jacob Linker escalated the sourcing language from “Channel 24 claims” to “i24 is
now reporting,” giving the narrative the form of a live media confirmation and calling it “the
most credible sourcing thus far.

B At10:22 PM, Marc Zell, vice-president of Republicans Abroad, stated the coup claim as fact and
tagged @mirsadeye.

Such an exposure suggests that by the evening of April 8, repeated circulation had already given the

claim the appearance of sufficient credibility.

By midnight, the coup claim and the Zoom narrative were already circulating in English across
multiple platforms through accounts such as Linker, Zell, Harb, UK Report, and even an unofficial
account using Mossad imagery.

None of these accounts appears to be automated, and the available record does not establish
technical coordination among them. What the pattern does show is a transnational ideological echo
chamber capable of functioning as an informal amplification structure during breaking news events.
Across languages and audiences, compatible claims were repeated, reformulated, and upgraded
in apparent credibility with each relay. Whether or not any direct coordination existed, the effect was

cumulative: each repetition made the broader narrative easier to receive as plausible.

The following morning, at 6:04 AM, commentator Shanaka Anslem Perera posted that rumor said

Israel had tracked Hezbollah officials’ IP addresses during a Zoom meeting and then struck 100


https://x.com/aghaK77/status/2041919898281034073
https://x.com/ZiadBouSemaan1/status/2041927661283402209
https://x.com/UK_REPT/status/2041942155040584110
https://x.com/MayaKhadra/status/2041945609687404740
https://x.com/JacobALinker/status/2041950970658087227
https://x.com/GOPIsrael/status/2041956243544404103
https://x.com/MOSSADil/status/2042052778122498063
https://x.com/MOSSADil/status/2042052778122498063
https://x.com/shanaka86/status/2042076102747906086?s=20

THE COUP AND THE ZOOM CALL 18
I

locations within ten minutes. At 6:50 AM, Iranian opponent Reza Sad presented the Zoom claim
as a plausible explanation for Israel’s demonstrated intelligence success and ability to identify 100
positions and hit them simultaneously. By April 13, that post had reached approximately 1.9 million
views. At that point, the claim was no longer circulating merely as a rumor. It was being presented as

a credible explanation for a documented military outcome.

At 9:14 AM, Mario Nawfal, whose X account reaches a large international audience interested in
Middle East affairs and geopolitics, posted that rumors were circulating that Hezbollah had planned
a coup and that Israeli strikes had pre-empted it, while noting that the claim remained unverified.
Despite the caveat, the structure of the post still gave the underlying allegation broad exposure to
audiences far removed from the Lebanese-language chain that had produced it. By April 13, the post
had reached roughly 150,000 views. In this context, the “unverified” label did not prevent circulation;

it accompanied and facilitated it.

With each relay, the claims moved closer to the appearance of established fact. At the same time,
some accounts operating within the broader Israeli media ecosystem began describing them as
“Israeli media reports,” a framing that gave Arabic-language social media claims the appearance of

institutional Israeli sourcing even though no verified Israeli outlet had reported them.

THE PHANTOM SOURCE

Several key amplifiers of the coup narrative on April 8 and 9 cited the same source: “Israeli Channel
24! Jacob Linker wrote that “i24 is now reporting.” Tom Harb referred to “Israeli Channel 24" ME24
later referred to “a report on Israeli Channel 24 Across these posts, the source was presented as
though it were a real and verifiable Israeli media report confirming what had already been circulating

on Lebanese social media since 4:23 PM.
No such report has been identified in the open-source record reviewed for this research.

An extensive review of i24NEWS’s English, French, and Arabic output - including its website, live
blogs, and available news archives for April 8 to 10, 2026 - did not identify any published article,
broadcast segment, or verifiable report containing the coup claim, the alleged Nawaf Salam
overthrow scenario, or any comparable allegation. i24NEWS covered Operation Eternal Darkness
extensively, including the strikes, casualty figures, official Israeli framing, and international reactions.
But no evidence has been found that it reported a Hezbollah coup plot. Nor did the accounts invoking
“Channel 24" produce a link, screenshot, transcript, or other verifiable record of such a report during

the period documented here.

What appears to have happened is more consequential than a simple sourcing error or misattribution.
The “Israeli Channel 24" attribution entered the documented chain at 8:14 PM through Ziad Bou


https://x.com/rezasadx/status/2042087837957337423
https://x.com/MarioNawfal/status/2042305221964284202

THE COUP AND THE ZOOM CALL 19
I

Semaan, without any verifiable underlying report. It then circulated for several hours through
multiple amplifiers before ME24 - Middle East 24, on X as @MiddleEast_24, published a formatted
English-language version of the claim at 1:05 AM on April 9. ME24 did not originate the unsupported

attribution, but it repackaged it in the visual style of a breaking-news media post and gave it a more

authoritative appearance.

That distinction matters because ME24 is not i24NEWS. Yet its name, branding, and presentation
style appear close enough to create confusion under fast-moving crisis conditions. i24NEWS uses
a widely recognized blue-and-white visual identity associated with the Israeli broadcaster. ME24
uses a similar blue palette, resembling typography, the same “24" suffix, and a comparable visual

register. For a user scrolling rapidly through crisis confent, the two could be easily conflated.

Figure 11. ME24 and i24 logo comparison

This does not in itself prove intentional impersonation, yet the visual and naming proximity created
conditions in which an unsupported claim could be read as if it had been carried by an established

Israeli broadcaster. In practice, that proximity enabled credibility transfer.

The same confusion appears to have affected automated systems as well. During this period, Grok
- X's Al assistant - treated the coup claim as though it were sourced to i24NEWS when responding to
user queries. An Al system trained to identify authoritative sources made the same pattern-matching

error that human readers made, at scale, in real time.

Figure 12. Source misattribution by Grok

give me the channel 24 claim about the coup

@ Thought for 8s

The "Channel 24" claim refers to a report from an Israeli news outlet (often called "Israeli Channel 24"
or i24NEWS / ME24 in Arabic/English discussions). eEast 24

Exact Claim (April 8, 2026)

According to the report:

“Lebanon was on the brink of experiencing a military coup against the state, similar to the events of May
7 [2008], aimed at toppling the government. This would have been prepared by Hezbollah just a few

hours before the latest strike carried out by the Israeli army.”



https://www.mideastjournal.org/
https://x.com/MiddleEast_24

THE COUP AND THE ZOOM CALL 20
I

The attribution chain can therefore be reconstructed as follows. At 8:14 PM, Ziad Bou Semaan
introduced the first documented “Israeli Channel 24" citation. No verifiable Channel 24 report has
been identified behind it. At 9:47 PM, Jacob Linker escalated the wording to “i24 is now reporting,’
giving the claim the form of a live media confirmation. At 10:08 PM, Marc Zell stated the coup as fact
without citing any source, suggesting that repeated circulation had already made aftribution seem
unnecessary. At 10:59 PM, Tom Harb again invoked “Israeli Channel 24, extending the unsupported
attribution into another wave of circulation. At 1:05 AM, ME24 packaged the claim into a formatted
post that included a headline, the Baabda foreknowledge detail, the May 7, 2008 comparison, and
imagery consistent with the visual grammar of conflict reporting. The post then circulated further as
though it rested on a credible media source, reaching 24,900 views and 206 retweets by April 13,2026.

MERGER, NORMALIZATION, AND RECIRCULATION

The afternoon and evening of April 9 gave both narratives their most significant institutional
reinforcement so far, moving them beyond social media and partisan amplification into pan-Arab

broadcast coverage and higher-tier sourcing claims.

Al Hadath, a Saudi-owned pan-Arab news channel, broadcast the Zoom narrative in full, reporting that
Israeli sources had confirmed Mossad tracked the digital address of a Hezbollah leader during a Zoom
meeting in Beirut, simultaneously identifying 100 fighters and striking all of them within ten minutes. The
report attributed the claim to Israeli sources without independent verification. Coming from a major
regional broadcaster with pan-Arab reach, it gave the Zoom narrative an institutional amplification

distinct from and broader than anything the social media chain had produced to that point.

Later the same day, Al Arabiya, owned by the same Saudi group as Al Hadath, carried the same
version of the narrative into its pan-Arab audience. What makes this report analytically significant
is that the presenter explicitly acknowledged that the claim had already been circulating as rumor
before saying that Israeli sources had now spoken about it. In effect, a narrative already known to be
circulating informally was elevated through attribution to unnamed Israeli sources, even though the
Israeli military had not publicly confirmed that account in its own official statements. MTV Lebanon

relayed the Al Arabiya report the same day, extending its reach further into Lebanese audiences.
Figure 13. MTV amplifying the Al Arabiya report

MTV News
2850 ubini olwgall :"dy el ) duliljw] jolas
100 350 339 gloixl L "alll =" 3016 >
Jilio

mtwu

—ﬁ



https://x.com/MiddleEast_24/status/2042000879012999527
https://drive.google.com/file/d/19IYVtQjResD5vZ0Lz02wuH36SnPAZryg/view?usp=share_link
https://drive.google.com/file/d/1QP6a9dgEvZy8zgWsGbXYInOMUlFIX4w6/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1wXoZhcdL6dA-j71uuYF5o81IpZiMHcwJ/view?usp=share_link

THE COUP AND THE ZOOM CALL 21
I

MTV then introduced a separate and more consequential sourcing layer of its own. It reported that
American sources had told the network that Washington had informed the Lebanese presidential
palace that Hezbollah was preparing street movements that could target state institutions. This
represented a different order of authority from the earlier claims: not a social media account or a
partisan commentary ecosystem but purported American diplomatic sourcing. Whether those sources
were relaying verified intelligence or reproducing a narrative already circulating publicly cannot be
determined from the available open-source record. What can be observed, however, is the effect.

Figure 14. MTV referring to unnamed American sources

<« Post

@ MTV Lebanon News &

dyaz Sleglees ¢)ggazll podll (wé joloe cushi Ghibly smtv] &S el jolow

16 gLl wb DSyl 13T o sVl gguwlll (n6 Famy o dll L= ol oe
dlgall Sluinge Coagiwg

At 9:28 PM, Elizabeth Tsurkov, an American researcher with an established following in Western policy

circles and a former hostage, drew on the MTV report in a thread arguing that Hezbollah supporters
had been discussing plans to storm government headquarters. In that form, the narrative entered

English-language policy discussion with the appearance of diplomatic or intelligence corroboration.

Figure 15. MTV’s reporting getting international exposure

&« Post

-(?\ Elizabeth Tsurkov & O]

US sources to Lebanese MTV station: The US informed the Lebanese
president that Hezbollah was planning "movements in the street in the
last week of April that may target state institutions”

On May 7, 2008, Hezbollah carried a coup against the Lebanese
government, following its decision to dismantle Hezbollah's independent
communications network.

In recent weeks, senior Hezbollah leaders, Mahmoud Qamati and Wafiq
Safa, explicitly threatened the Lebanese government, for daring to take a
decision outlawing their military activities. Qamati threatened that the
government would be dealt with like Vichy's government by de Gaulle: by
executions.

Following the ceasefire in Iran and owing to Tehran's promises that
Lebanon would be included in any ceasefire deal, Hezbollah supporters
thought the war was over, and started posting online about plans to
storm the government's HQ in Beirut.

See t

Unfortunately for Hezbollah supporters, it turned out Iran is not willing to
jeopardize the ceasefire to help its proxy.
Hezbollah has been unable to prevent the Israeli ground forces from

occupying over 2% of Lebanese territory with almost no air cover and
limited visual intelligence. Death notices on pro-Hezbollah pages show
dozens of its fighters are dying daily. Hezbollah does not pose a
significant threat to Israel, yet it poses an existential threat to the
Lebanese state.

@ MTV Lebanon News &

American sources to MTV: Washington informed sources in the Republican
Palace with serious information about Hezbollah preparing, in the last week of
March, for street movements that could target state institutions.

26.2K



https://drive.google.com/file/d/1Cee_wlHaddSRROXOOcDjDRYog9SOUvS2/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Ni_2xOpXskPtEJxMBm1ZG6he0qHCG_k2/view?usp=sharing

THE COUP AND THE ZOOM CALL 22
I

At 9:37 PM, pro-Trump U.S.-Israeli commentator Eyal Yakoby linked the coup narrative directly to
the Lebanese government’s emergency measures issued that day, including reinforced state security
in Beirut and the ban on the carrying of non-state weapons in the capital. Those measures were
real and publicly documented. They were adopted in the aftermath of one of the deadliest days
in Lebanon in the current phase of the war. But in this framing, they were presented as indirect
confirmation of the coup claim. A genuine governmental response to documented mass violence

was thus folded into the narrative as apparent supporting evidence of the conspiracy.

By that point, Hezbollah critic and columnist Ali al-Amine, speaking to Sky News Arabia, pushed back

directly on the circulating story. He described the coup narrative as “not based on accurate and
reliable sources” and called the idea of a Hezbollah coup “madness” and “suicidal.” His intervention
was one of the clearest skeptical responses in the documented chain. But it came after the narrative
had already passed through several rounds of amplification and institutional reinforcement, reaching

audiences that had by then been exposed to the opposite claim for more than a day.

At10:16 PM on April 9, roughly 32 hours after his first post, Sufian al-Samarrai posted again. He wrote
that Mossad had infiltrated a meeting of Hezbollah coup plotters via Zoom and had then struck all

participants within fen minutes.

At that point, the two storylines that had circulated separately since the afternoon of April 8 became a
single explanatory account. The Zoom element supplied the mechanism: interception, IP tracking, and
rapid targeting. The coup element supplied the motive: an alleged active plot against the Lebanese
government. Each claim strengthened the apparent coherence of the other. Together, they recast the
strikes not as a broad and devastating military operation hitting densely populated areas, but as a
precise and pre-emptive response to an imminent attempt to overthrow the government, executed

through a specificintelligence vulnerability that Hezbollah’s own operational carelessness had created.

The same night, cybersecurity expert Roland Abi Najem posted a blunt criticism of the documented

chain, mocking media outlets that had elevated a forwarded WhatsApp voice note into a source-
worthy claim. His rebuke went to the heart of the problem: an anonymous audio message of unknown
origin and unverified speaker had by then traveled from private messaging into television coverage
and international commentary. But his intervention reached only a limited audience and did not

interrupt the broader relay.

The Truth International, an English-language website based in Pakistan, published a quasi-analytical

article by Nagi Akbar that treated the Zoom/IP claim as an unverified but serious question about
Israeli intelligence capability. Formally, the article retained a caveat. Substantively, it gave the claim

further analytical legitimacy by treating it as worthy of structured examination.

By the morning of April 10, the merged narrative had moved well beyond its origins in anonymous

messaging and partisan amplification. It was now being repeated through broadcast, alerts,


https://x.com/EYakoby/status/2042310928977309800
https://drive.google.com/file/d/117WyQxnzrIiJD28N5C8To6dYT6aldHs7/view?usp=share_link
https://x.com/SufianSamarrai/status/2042320668138545645
https://x.com/rolandanajem/status/2042335885354811829?s=20
https://drive.google.com/file/d/1J0mcEs7tYes82ZxC8mnPVgFwJNAMaiqg/view

THE COUP AND THE ZOOM CALL 23
I

commentary, and opinion writing in ways that gave it increasing editorial and analytical legitimacy

and sustainability.

At 12:09 PM, Open Source Intel, an established OSINT X account that aggregates Israeli media
content, summarized the Israeli press as saying that Mossad had tracked a Hezbollah leader during
a meeting and identified roughly 100 fighters. This appears to have been a relay of the Al Arabiya
report from the previous day, now framed more broadly as Israeli media reporting.

At 12:37 PM, Red TV Lebanon teased a dedicated broadcast segment titled “The Trap in a Zoom
Meeting?”

In the opinion press, Alain Sarkis wrote in Nida’' al-Watan (in a piece syndicated on MTV), as

though the failed coup were an established political fact, incorporating it into a broader reading of
Hezbollah’s posture against the Salam cabinet. At that point, the claim was being used as a premise

for further analysis.

Beirut Times added another layer by giving the Zoom narrative a more elaborate conceptual frame.
Drawing a comparison with the 2024 pager attack, it presented the alleged Zoom-based tracking
as a progression from physical penetration to digital penetration, from devices to communications
infrastructure. That framing did not verify the claim but made it appear more coherent and technically

plausible by embedding it within a larger story of Israeli intelligence evolution and superiority.

Al Mashhad published one of the few pieces in the documented chain that treated the narrative as
contested rather than established. Referring explicitly o the coup story as an “Israeli narrative that is
shaking Lebanon,” it set out the two competing readings: that the story was either a pretext used to
justify a devastating aftack, or a real warning of an attempted repeat of May 7, 2008. It also raised
questions that most outlets had avoided until then, including whether civilian sites were in fact being
used for military purposes and whether the narratives themselves were functioning as justification for
broader destruction. That skeptical framing arrived only after the story had already circulated widely

for nearly two days.

By then, the narrative had also returned to WhatsApp in a more elaborate form. The anti-Hezbollah
Khabar Ajel WhatsApp group circulated a detailed document purporting to describe Hezbollah’s
operational coup plan: the arrest and execution of the prime minister, the kidnapping of the foreign
minister, apartments rented near political targets, rocket launchers positioned to shell the Grand
Serdail if the initial operation failed, army officers identified as collaborators, and former MP Sleiman
Frangieh allegedly promised the presidency by the Revolutionary Guard. The document named
specific people, places, and tactical steps, but carried no author, no institutional attribution, and no

date or provenance.


https://x.com/Osint613/status/2042530461692350596
https://www.redtvlebanon.com/article/12284-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B1%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AE-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9-%D8%B9%D8%A8%D8%B1-%D8%B2%D9%88%D9%85
https://archive.is/4xPzj
https://drive.google.com/file/d/1oUnw8PC1WnRaUNNMSaZmxmiPyYX6gM_k/view?usp=share_link
https://drive.google.com/file/d/1SNBH4wRh7pyhqCAvLqYxtZ9cHpjbweRT/view?usp=share_link

THE COUP AND THE ZOOM CALL 24
I

Figure 16. The plot as per Khabar Ajel

o @2424 J>lo N "

A Jslazo A

elasll axl | Jull Wgl g Bun Wgas Jlr S Sgpe JUzY il i & g olwgall jlgad Cukiag dglitul Olagles | AN
Ola bl ghhd) Cgpu s 5 b 5 Jlod Eblios pamjsin Weind] o mswiall il alilie J& g dbsd] Juolds Juosi

ol Cumyig

il go diglaso duiol 898 policg bolud Buclucay ogSal (slpudl poles -1 degomxe
Ogym B delacly pilw Llgi dogSonll ud) Jliel Juitd Jlo B (Sliul o> logamoiy Fuiloms Gaxly pds

e jad JSidy dolac] 5 o) hwgs pjgll LWL -2 dcgoano

i) Lnlis Ll Gyl Sl Go ()8l G Byrliusn Bpuin Clegama -3

bl LAl lglags degass odl

Gl pudiy gge Bljgr Gyl dBubd Jjio wuilsy euww Lgiysitul Gaddl ol

) (PPl puadll clg) B w35 ) lgoj Jliel @3

490 Gagas GNe 0y S ) ssl puylly i) ghyntinl Bap gl aliall Clgdlly olsd il Lgbhagial 3 55 44
(daadb

Nl dbsy gubgio ool sei blus -4
da0gS> Olumns elyrs o dadliy ¥lEiel Luaid 5 LosSodl lpll oo sl eld) Cljjer gl Jsuog zial Gl GY2] agiage
i) ot ol Dzl Jle gae Gigjsxr Juzd ol ol juad e oIS dasdl o s il

(oLl Lussy dianiy )9l Gupadl 5o 9929 Ghiel ) jeall juad ol g huad d sgb 93 5 bl elyd daniyd olosku
il Bon dlin ol egiansl g &S Slage J31 gans Loy wijsd] Glolid g polic Slaaz Jublpl Ll ol il
gax iS4

3000 Lol dudac o pliel lg3] oaalidlil 9)ofums laiusg Cigyw JSho daiCo ililey pgilaand Cuad Tay deluy dbsil 440 5
il lguai 0 GlS Sigjy buugs Fylgo Olazly jwods 0ig 2oy 9 Juid Gu Wil jaic

Lt 250 puginall bl sasy bid yiad o ] s oo @S5 dliull) LogSanl)
Alall z 0 goe puuiills Aolill] dogSall Il guasll

il 2o Pl Gyl blud o g ool 898y Dlold oo sblgd 9 OULS

Ba 9 Agull ol Oilgd) dSLSYL | aud Gl Gl i B0l 3)ljg oo wipod] wud Bl plasuwl s Gugiyll Gl Jl> b
2 P e
plall ool

£olidl @8uuw 5 dsatd] AaSal Olisasity J3-od] (auno Caznd 19505 Azl wijodl puolic o (el ol g pluadl aulii 15 ol
- Eilgtdly dslazidl =yall

o 4 Lsyl Jale s U5 byly Uyl & wm NaZzYxp
10:51PM w

The narrative had thus returned to the same channel through which one of its central elements
had first entered circulation: private WhatsApp networks. It began with an anonymous forwarded
voice nofe and later reappeared as an anonymous forwarded document. In between, it had passed
through social mediq, television, pan-Arab broadcast, policy commentary, push alerts, and opinion
journalism. Yet throughout that chain, no named primary source produced a verifiable on-record

claim establishing either the Zoom meeting or the alleged coup plot.



KEY FINDINGS

Finding 1: The Zoom claim is difficult to reconcile with Hezbollah’s communications posture

Since the 2024 pager attack, Hezbollah’s documented communications practices have pointed
toward heightened caution, including reliance on handwritten orders, older radio systems, and
physical couriers. A Hezbollah field commander told NPR in April 2026: “We don’t trust anything
anymore.” In that context, the claim that senior Hezbollah figures were conducting an operational
Zoom meeting requires a high evidentiary threshold. The contradiction was raised on air by an Al

Jadeed anchor on April 8, but it was not meaningfully pursued in subsequent coverage.

Finding 2: The Israeli army’s own public framing does not support the Zoom narrative

Israeli officials described Operation Eternal Darkness as an intelligence-based operation planned
meticulously over several weeks. That framing sits uneasily with the widely circulated account of a
real-time Zoom intercept leading fo rapid identification of more than 100 targets. A pre-planned,
large-scale simultaneous strike and an opportunistic digital interception are not necessarily
impossible to reconcile, but they are not naturally aligned as explanations. No documented Israeli

official statement identified a Zoom meeting as the trigger for the operation.

Finding 3: The Coup Claim Conflates Political Pressure with a Paramilitary Plan

Hezbollah’s political pressure on the Salam government in April 2026 is documented. The coup
narrative fransformed that political confrontation intfo a claim of imminent armed seizure of state
institutions. The analogy to May 7, 2008 played a central role in that transformation, importing the
memory of an armed takeover into the interpretation of current events. Yet no verifiable evidence

of a specific operational coup plan was produced in the reporting chain documented by this brief.

Finding 4: The Channel 24 attribution is unsupported

No verifiable i24NEWS report containing the coup allegation was identified in the period reviewed
for this brief. The “Israeli Channel 24" citation entered the chain through social media and was then
repeated by multiple amplifiers as though it referred to an independent external report. One of the
narrative’s most authoritative-looking sourcing layers therefore rested on an attribution for which no

verifiable underlying report has been found.



THE COUP AND THE ZOOM CALL 26
I

Finding 5: Confusion between ME24 and i24NEWS enabled credibility transfer

ME24 is not i24NEWS, but the similarity in naming, branding, and presentation style appears to have
created confusion under crisis conditions. That confusion helped unsupported claims circulate as
though they had been carried by a recognized Israeli broadcaster. The same confusion appears
to have been reproduced by Grok, X’s Al assistant, which treated the coup claim as though it were
sourced o i24NEWS when responding to users during the reporting window.

Finding 6: The Sufian—Mirsadeye sequence suggests a seeding-and-amplification pattern

The relationship between the Sufian al-Samarrai posts and the later Mirsadeye amplification suggests
a pattern in which an initial claim is quickly expanded, elaborated, and given greater reach by a
second actor within the same broader ideological ecosystem. The April 8 Mirsadeye post significantly
outperformed the account’s usual engagement levels. Similar patterns appear elsewhere in the
posting histories examined, including in relation to the documented #QatarExpelsHamas campaign.
Whether this reflects formal coordination or ideological alignment cannot be established from open

sources alone, but the functional pattern of seeding followed by scaling is visible in the record.

Finding 7: The anonymous WhatsApp voice note as a recurrent delivery format

Across separate strike events on April 4 and April 8, anonymous voice notes appeared within a similar
post-strike window, in a similar intimate conversational register, and with a similar function: to supply
an inferpretive frame before authoritative accounts had stabilized. This indicates a recurrent format
well suited to the vulnerabilities of the Lebanese information environment: high emotional stress, limited
official information, rapid forwarding behavior, and strong social trust within private messaging chains.

The regularity of timing, register, and narrative function is difficult to dismiss as incidental.

Finding 8: The media ecosystem failed repeatedly at key verification points

Across the documented chain, a small number of skeptical interventions did appear, but they
remained limited in reach and had little effect on the broader circulation of the narrative. Core
verification failures recurred at multiple stages: the original sourcing was not resolved; the “Channel
24" attribution was repeated without verification; the Baabda Palace’s knowledge claim was not
substantiated; and Al Arabiya acknowledged the rumor status of the Zoom claim before amplifying
it through attribution to unnamed sources. The pattern that emerges is one of systemic verification
weakness under crisis conditions. In practical terms, that weakness allowed an unverified narrative

to travel across platforms, languages, and institutions with remarkably little constructive doubt.



You are free to share, copy, distribute, and transmit this work under the conditions that you attribute the work to the author and the
Samir Kassir Foundation but without suggesting in any way that the author and the Samir Kassir Foundation endorse you or your use
of the work. You may not use this work for commercial purposes.

Design: Marc Rechdane

Author: Ralph Baydoun

Research Assistant: Cristian Jabbour
Contribution: Jad Hani

Supervision: Ayman Mhanna

April 2026 - Samir Kassir Foundation L
In partnership with

Address: Riverside Bloc C
6" floor, Charles Helou Street .
Sin el-Fil, Metn - Lebanon

Tel: +9611 499012 ‘

info@skeyesmedia.org INFLUEANSWERS

Actively ationally Analyzing

skeyesmedia.org




	_v31yhygyfwx

